Myofasciale technieken (spier- en bindweefsel losmaken)

Komt u naar onze praktijk in Doetinchem voor een pijnklacht of blessure? Om uw klachten zo goed mogelijk te behandelen hebben onze fysiotherapeuten een complete ‘toolkit’ aan behandelmethodes. Een voorbeeld daarvan zijn myofasciale technieken.

Deze technieken, ook wel fysiotherapeutische bindweefselmassage genoemd, passen onze fysiotherapeuten toe om meer bewegingsvrijheid en souplesse te creëren. Hierbij kijkt de fysiotherapeut naar het lichaam als 1 geheel waarin spieren, gewrichten en bindweefsel samenwerken. Als er ergens pijn ontstaat, is dit vaak een signaal dat er iets in de hele keten niet goed werkt of beweegt. Met speciale behandeltechnieken kan de therapeut de spieren losser maken en kunt u direct meer bewegingsvrijheid voelen.

Wilt u ook een integrale blik op uw pijnklacht of blessure? Of bent u elders vastgelopen in uw behandeling? Maak een afspraak op een van onze drie vestigingen in Doetinchem0314-725994.

Wat is spier- en bindweefsel?

De bindweefsellagen bevinden zich tussen de spieren en de huid. Bindweefsel houdt lichaamsdelen samen, verbindt, laat delen ten opzichte van elkaar bewegen, beschermt en zorgt voor energieoverdracht. Als er ergens spanning zit of iets niet goed functioneert, kan dat effect op de rest van het lichaam hebben.

Wat zijn myofasciale technieken?

Tijdens de intake en het fysiotherapeutisch onderzoek kan blijken dat bepaalde lichaamsdelen stijf zijn of een verminderde bewegingsvrijheid hebben. Of u kunt te maken hebben met veranderde bewegingen, bijvoorbeeld omdat u pijn ontwijkt.

Om beweegpatronen te veranderen en meer bewegingsvrijheid te verkrijgen geeft de fysiotherapeut prikkels aan het spier- en bindweefsel. Zo’n prikkel geeft de fysiotherapeut via verschillende massagetechnieken, zoals drukpuntmassage (trigger points), mobilisaties en specifieke strijkingen.

Daarnaast kan de fysiotherapeut bij de behandeling gebruik maken van:

• een theragun, bijvoorbeeld om grote spiergroepen te behandelen of als de strijkingen te pijnlijk zijn;
  • triggerpoint balletjes, bijvoorbeeld om spieren in schouders, nek of bil soepeler te maken;
  • foamroller, met name voor de kuitspierenen bovenbeenspieren.

Ook kan de fysiotherapeut tips geven hoe u zelf de bovenstaande hulpmiddelen kan gebruiken om het doel te behalen.

Het gaat hierbij om technieken uit de musculoskeletale (houdings- en bewegingsapparaat) wetenschap en niet om klassieke of cosmetische bindweefselmassage.

Zijn er bewegingsbeperkingen aanwezig, dan gaat uw therapeut eerst aan de slag met het opheffen hiervan. Daarna gaat u samen met de fysiotherapeut aan de slag met oefentherapie. Afhankelijk van uw klacht en de oorzaak vult uw fysiotherapeut de behandeling aan met bijvoorbeeld shockwave, dry needling en/of EPTE. Eventueel adviseert de therapeut u over uw leef- en beweeggewoontes, zoals het aannemen van een andere werkhouding of meer beweging.

Bij welke klachten past de fysiotherapeut myofasciale technieken toe?

Elke pijnklacht met een vorm van stijfheid of veranderende beweging kan reden zijn om te behandelen met myofasciale technieken. U kunt bijvoorbeeld denken aan klachten in de nek, schouders, rug, armen, lies, benen, het hoofd, de enkels of knieën.

Onze therapeuten bekijken het lichaam als 1 geheel: hoe functioneert het lichaam en zijn er eventueel factoren aanwezig die uw beweegpatronen beïnvloeden? De plek waar u pijn heeft, hoeft per se de plek te zijn waar de klacht vandaan komt.

Ook bij littekenweefsel na een operatie of een val kunnen myofasciale technieken veel meerwaarde bieden.

De resultaten van myofasciale technieken

Na een behandeling merkt u vaak direct verschil door:

• Meer bewegingsvrijheid
  • Meer souplesse
  • Minder pijn
  • Verbetering van beweegpatronen
  • Ruimte om te starten met oefentherapie

Wat voel ik na de behandeling?

De reactie op een bindweefselmassage is voor ieder individu anders. Het kan voorkomen dat de huid na de technieken plaatselijk rood wordt of dat er blauwe plekken ontstaan. Ook kan het behandelde gebied gekneusd aanvoelen. Verder kunnen sommige technieken als wat onprettig ervaren worden. Uw fysiotherapeut zal tijdens de behandeling regelmatig vragen of het voor u te doen is en de intensiteit met u afstemmen. Na de technieken kunt u zich ook vermoeid voelen. Deze verschijnselen dienen binnen 24 uur voorbij te zijn. En meestal wordt de reactie minder na meerdere behandelingen.