Gewrichtsmobilisaties

Heeft u een stijve nek of rug? Kunt u uw arm niet meer helemaal optillen? Of kunt u uw knie niet meer helemaal strekken? Een goede flexibiliteit/mobiliteit van de gewrichten is één van de belangrijkste voorwaarden om optimaal te kunnen bewegen.

Wat zijn gewrichtsmobilisaties?

Wanneer een gewricht verminderd mobiel is zult u dit niet altijd direct merken. Pas als de beperking langere tijd aanwezig is uit dit zich in stijfheid en/of pijnklachten. Bij Fysiotherapie Engelaar streven we ernaar de mobiliteit van de gewrichten te optimaliseren. Dit doen we met behulp van passieve mobilisaties van de gewrichten: de patiënt ontspant zich en de therapeut maakt het gewricht los. Ook kunnen we geleid-actieve mobilisaties toepassen waarbij de patiënt zelf actief de beweging van de therapeut actief ondersteunt.

Toepassing van gewrichtsmobilisaties

Doordat spieren en pezen tekort aan mobiliteit proberen te compenseren ontstaan er ook in deze structuren problemen, wat zich kan uiten in verkramping, pijn, stijfheid en/of spierschade. Hierbij kunt u denken aan een frozen shoulder, een kniegewricht dat niet meer buigt of strekt na een operatie of een stijve nek en/of rug.

Een beperking in mobiliteit van een gewricht kan verschillende oorzaken hebben:

• Verkeerde houding
  • Eenzijdige belasting
  • Veroudering
  • Trauma
  • Ontstekingsproces
  • Gewrichtsafwijking

Gewrichtsmobilisaties kunnen zonder risico bij alle gewrichten in het lichaam toegepast worden.

Therapeuten

Leonie
Tom
Veerle

Vragen of een afspraak maken?  Vul het inschrijfformulier, bel 0314-72 59 94 of WhatsApp naar 06-22 38 66 12.