Dry Needling Doetinchem

Wat is Dry Needling?

Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Dry Needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald, er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht.

Dry Needling is geen acupunctuur, waarbij meerdere naalden in het lichaam worden gezet en daar enige tijd blijven zitten. Bij Dry Needling wordt meestal één naald gebruikt, waarmee kortstondig in de spier wordt geprikt. Dry Needling werkt op specifieke punten in de spieren: zogenaamde triggerpoints en is geen ‘energie’ behandeling.

Meerwaarde Dry Needling

Alle pijnproblemen waarbij triggerpoints (mede) de oorzaak zijn, kunnen behandeld worden met Dry Needling. Hierbij kan onder andere gedacht worden aan:

• Rug- en nekpijn (lage rugklachten, stijfheid en pijn tussen de schouderbladen, (spierspannings)hoofdpijn, migraine
  • Schouderpijn (frozen shoulder, slijmbeursonsteking, peesontsteking)
  • Armpijn (tenniselleboog, golferselleboog, carpaal tunnel syndroom, RSI/CANS)
  • Pijn vanuit de bil en/of rug of spierkrampen
  • Sportblessures/spierblessures (zweepslag in de kuit of hamstring)

Uiteraard wordt voor de behandeling eerst onderzocht of de klachten wel worden veroorzaakt door triggerpoints.

Hoe voelt Dry Needling aan?

Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Ook kan het zijn dat u uitstralende pijn voelt op een andere plek dan waar het naaldje geprikt is. Tenslotte kunt u een ‘twitch’ ervaren. Dit is een heel korte en lokale spiersamentrekking op de plek van het naaldje, die meestal ervaren wordt als een schokje.

Dry Needling is een relatief nieuwe behandelmethode. Nederlandse fysiotherapeuten mogen Dry Needling alleen toepassen als ze hiervoor een aanvullende opleiding hebben gevolgd.

Een triggerpoint is een ‘knoop’ in een spier, die naast de lokale drukpijn ook vaak pijn op afstand veroorzaakt. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn/stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders in het lichaam
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • Pijnontwijkend gedrag
  • Tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Acuut moment, door een verkeerde beweging of een ongeval/sportletsel
  • Chronisch, door een langdurig verkeerde houding of RSI/CANS
  • Langdurige afwezigheid van beweging bij gips, brace of een sling
  • ‘Slappe’ ligamenten in enkels en/of knieën